fredag 3. oktober 2008

Handlenett i stoff, sy selv!

Sy dine egne handlenett, få slutt på posehelvetet og vern miljøet!

Bruk strykejern og knappenåler til arbeidet, da blir det penere og enklere å jobbe med.

Klipp ut et rektangel av et kraftig stoff, det skal måle ca 54 cm x 110 cm.
Kast rundt kantene med sikksakksøm.



Brett stoffet på midten med vrangene mot hverandre, og sy nedover begge langsidene med så lite sømmonn som mulig.



Vreng arbeidet, og sy på nytt langs de samme kantene med litt større sømmonn så kanten fra tidligere "forsvinner" inni det nye sømmonnet.



For å få bunnen flat lages en søm på tvers av hvert hjørne i bunnen av posen (fortsatt på vrangen), se bildet under.

Sømmen kan for eksempel være 15 cm bred, da får man plass til to melkekartonger i bredden.



Til hanker klippes to remser på 10 cm x 50 cm av det samme stoffet, kast med sikksakksøm, brett på langs med rettsiden inn, og sy langs langsiden.

Vreng stoffet, stryk hankene flate, brett inn endene.
Sy en søm på langs midt på for bedre hold i stoffet.



Brett ned øverste kant av nettet to ganger (fortsatt på vrangen), og fest hankene med knappenåler på vrangen.
Sy rundt to ganger, og fest hankene med ekstra forsterkninger, f.eks. kryssøm.



Vreng arbeidet, og du har et miljøvennlig handlenett:



Med litt lengre hanker og lavere høyde får man en fin shoppingbag:


2 kommentarer:

Wenche Gregersen sa...

Hei. det var akkerat det jeg var på utkikk etter, det var et flott handlenett og enkelt å sy. tusen takk til deg som har lagt det inn.
Hilsen Wenche Gregersen

elin sa...

Så kjekt med enkle og greie tutorials. Eg har sydd eit nett etter denne beskrivinga.
Nettet vart kjempeflott:Eg angrar litt på at eg ikkje laga lang hank - eg har ein tendens til å ha med meg så mykje, og då hadde det spart hendene om eg kunne slengt den på skuldrane.

Mykje fint ellers i bloggen også :)